Nå er det slik at vi lever i en verden med raske endringer, og spesielt kantinesektoren opplever dreining mot stadig færre og større aktører. Dugurd ble kjøpt opp i flere omganger, og ble våren 2025 en del av Compass Group. Dette er verdens største leverandør innen kantine- og renholdstjenester. I en slik verden ville Braathen Eiendom bli en liten aktør med forholdsvis små muligheter til å påvirke våre leveranser, og forutsetningene for å kunne levere En annen standard var svekket.
En rask analyse av markedet viste at alternativene våre ikke var mange om vi ønsket å finne en ny leverandør, og den åpenbare løsningen ble derfor å ta saken i egne hender, bokstavelig talt. Vi sa opp avtalen med Compass Group, og besluttet å starte i egen regi. Det var også en naturlig vei videre for oss, i og med at vi allerede har både forvaltning, resepsjonstjenester og teknisk drift inhouse.
Vi besluttet at det nye selskapet skal ligge som en del av «Flyt-familien», og det ble døpt Flyt Bevertning. Nye stillinger som daglig leder og kulinarisk leder ble lyst ut, og vi fikk mange gode kandidater. Valget falt på Alexander Næss som daglig leder og David Bratlie som kulinarisk leder. Begge hadde tilsvarende roller i Dugurd, så ansettelsen av disse sikret en betydelig redusert risiko, da de allerede hadde god kjennskap til oss og våre bygg. I tillegg medførte oppsigelse og oppstart av tilsvarende selskap til en virksomhetsoverdragelse, og vi er glade for at de aller fleste av det dyktige kjøkkenpersonalet valgte å bli.
Formell overtakelse skjer fra 1.11, og første dagen med servering blir mandag 3.11. Vi beholder det gode fokuset på sunne, økologiske og kortreise råvarer i sesong, men vil gjøre endringer slik at leveransen løftes enda et par hakk, både for lunsj, møtemat og kaffebar. David Bratlie vil jobbe frem en fast oppsatt lunsjmeny for alle tre serveringssteder. Dette sikrer god forutsigbarhet og optimal ressursutnyttelse uten at
det går på bekostning av kvalitet og smak. Det gjør også at vi kan jobbe ekstra tett med leverandørene, ned til et nivå der David kan planlegge avlinger i kommende sesonger med utvalgte bønder. Vi får også gleden av å jobbe med små og kvalitetsbevisste leverandører innen alt fra kaffe, drikkevarer, sjokolade, bakevarer og pålegg.
Etter intens jobbing og planlegging det siste halve året, gleder vi oss veldig til oppstart, og ser frem til å ønske både eksisterende og nye, interne og eksterne velkommen til gode smaksopplevelser levert med hjerte for En annen standard!